گریس ماده ای جامد یا نیمه جامد بوده که از مشتقات نفتی و صابون با پرکننده یا بدون پرکننده ساخته می شود که کاربردهای فراوانی دارد ، گریس ماده روانکاری می باشد که در ترکیب آن از مواد پرکننده استفاده شده است تا بتواند به به قطعات قابل حرکت بچسبد ،تا تحت نیروی جاذبه و یا فشار از قطعات جدا نشود و گریس ها معمولا در دمای محیط یا جامدند یا نیمه جامد .
گریس ها را بر اساس گروه اطلاعاتی که در بر میگیرند،به ۶ دسته تقسیم می کنند :
۱-کاربرد گریس ها
۲-مواد افزودنی استفاده شده
۳-نوع روغن استفاده شده
۴-گرید گریس
۵-حداقل دمای مجاز برای عملیات
۶-حداکثر دمای مجاز برای عملیات
گریس ها از ترکیب یک روانساز مانند روغن و یک غلیظ کننده مانند صابون تشکیل می شوند.غلیظ کننده ها هیدرو کربن هایی میباشند که معمولا ۴۰ تا ۵۰ اتم و بعضی تا ۸۰ اتم کربن دارند.در حالیکه هیدروکربن ها که سازنده روغن ها هستند بیشتر از ۴۰ اتم کربن ندارند.
ابتدا صابون فلزی مورد نیاز را از ترکیب آمینو اسید و قلیای فلزی تهیه می کنیم و بعد در دستگاهی روانساز را به آن اضافه می نماییم، بعضی از گریس ها فاقد صابون فلزی هستند و از خاک های معدنی برای غلیظ کردن آنها استفاده می کنند.
معمولا از گریس برای روانکاری محل هایی استفاده می شود که امکان تکرار روانکاری با روانساز های مایع وجود ندارد و یا مقرون به صرفه نباشد ، همچنین گریس ها برعکس روغن ها نمیتوانند عمل خنک کنندگی یا پاک کنندگی را نیز داشته باشند. اغلب وسیله های محرکه بدون استفاده از گریس کار نمی کنند هرچند گریس دربرابر بیشتر روانکارها مقدار مصرف کمتری دارد ، ولی دارای جایگاه با ارزشی است و قابل جایگزین نمی باشد.
۱-گریس مانعی برای ورود گرد و خاک به ماشینها می باشد.
۲-هزینه بسیار کم روانکاری با گریس در آب بندی قطعات و کاسه نمد ها
۳-مدت زمان بیشتر روانکاری گریس نسبت به روغن
۴-استفاده از گریس برای پیشگیری از زنگ زدگی قطعات
۵-حل مشکل روانکاری در مجاورت با آب توسط گریس ها
۸-ایجاد اصطکاک کمتر در زمان شروع دستگاه
۱-خنک نکردن دستگاه در زمان کارکرد
۲-نفوذ نکردن گریس ها در مجاری دستگاه ها
۳-نگه داری سخت گریس ها نسبت به روغن ها در انبارها
جهت مشاهده و اطلاعات بیشتر درباره فرمولاسیون ضد زنگ در اینجا کلیک کنید .